A hajó A támogatók Versenyek Galéria

Versenynaptár

2008. augusztus 23-24.Sony Ericson - TECON Kupa

2008. augusztus 16.Tabu-Alkotmány Kupa

2008. augusztus 1-6.Nagyhajós Bajnokság, Audi Kupa

2008. július 26-27.WESTPORT Kupa (Spari) pályaverseny

2008. július 18-20.T-Mobile Nagydíj - Kékszalag

2008. július 12-13.EGIS Kupa

2008. június 22.Hamis szalag

2008. június 21.NJL Nagydíj Fehérszalag

2008. június 13-14-15.Honda Ügyvéd Kupa

2008. június 7.Merkantil Bank Kupa

A legfrissebb galéria

A hajó története

A Sirocco 75 m -es Schärenkreuzer (Balatoni cirkáló/E) típusú hajó. Terveit Hankóczy Jenő irányításával Wágner Imre készítette. Az európai színvonalú magyar hajógyártás e kiemelkedő alkotását a Balatonfüredi Hajógyárban 1944-ben Big Boy néven kezdték építeni, de a háború miatt csak 1947-ben készült el. Ebből a típusból összesen három épült, 1944-ben a Nemere II. - a jelenlegi Kékszalag-csúcstartó - , a Big Boy 1947-ben, és harmadikként a Lillafüred.

Tovább >>

A hajó

sirocco.huA Sirocco 75 m -es Schärenkreuzer (Balatoni cirkáló/E) típusú hajó. Terveit Hankóczy Jenő irányításával Wágner Imre készítette. Az európai színvonalú magyar hajógyártás e kiemelkedő alkotását a Balatonfüredi Hajógyárban 1944-ben Big Boy néven kezdték építeni, de a háború miatt csak 1947-ben készült el. Ebből a típusból összesen három épült, 1944-ben a Nemere II. - a jelenlegi Kékszalag-csúcstartó - , a Big Boy 1947-ben, és harmadikként a Lillafüred. 


A Balatoni Hajógyár a Big Boyt 1948-ban kétárbocos vitorlássá alakította át, mert export megrendelések reményében egy 50 m -es társával az Adrián kívánták bemutatni. A két hajót az ÁVH a határ elött feltartóztatta azzal az indokkal, hogy a bronzveretek és a tőkesúly aranyat rejt. A vád természetesen alaptalan volt. A lefoglalt hajók állami tulajdonba kerültek. A Big Boyt visszaalakították egyárbocos hajóvá, és Győzelem néven párt és állami üdülőkben szolgált, de felújításáról nem gondoskodtak. A parton tengödő hajót darabokra vágva a Zánkai Úttörőtáborba akarták szállítani. A vitorlázást szerető emberek kezdeményezésére a Közlekedési Múzeum védetté nyilvánította. A Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) tulajdonába és a Vízimentők SE kezelésébe Balatonalmádiba került. Itt elvállalták a hajó rendbetételét. A javítás 1982-től 1984-ig tartott. 

Az MVSZ tulajdonosként a motort és a szerelés költségeit biztosította. A hajó ekkor kapta a Sirocco nevet. Ezt követően mentésre és oktatásra használták, valamint zsűrihajóként szövetségi versenyeken vett részt. 

sirocco.huA részleges javítások azonban már elégtelennek bizonyultak, 1986-tól a hajó már nem volt vízre tehető. A hajó Balatonfüreden, a parton tovább pusztulva, végveszélybe került. Izsák Szabolcs a ritkaságnak számító vitorlás megmentésére és a felújításhoz szükséges anyagi forrás előteremtésére életre hívta a Sirocco Alapítványt. A felújítás során a hajó műanyag borítást kapott. Sajnos a befejezést Izsák Szabolcs már nem érhette meg. A végső munkálatokat Cittel Lajos hajóépítő mester végezte el, aki a hajó kormányosa is lett. 1994-től 1999-ig a Sirocco jelentős versenyeredményeket ért el a Balatonon. A műanyag réteg alatt azonban a hibás részek állagának romlása felgyorsult, így a Sirocco ismét csak zsűrihajóként futhatott ki a kikötőből.

sirocco.huAz MVSZ megoldást keresett a Sirocco megmentésére. 2002 decemberében a DIMENZIÓ Biztosító és Önsegélyező Egyesület tulajdonába került a legendás történelmet átélt vitorlás. Az új tulajdonos a Matáv, a T-Mobile Magyarország Rt. és az Axelero támogatásával vállalta a tradicionálisan magyar nemzeti értéket képviselő vitorláshajó felújítását. A cél az volt, hogy a Sirocco a Nemere II-höz hasonló állapotban, eredeti rendszerét megőrizve, a ma alkalmazott felszerelésekkel kiegészítve, ismét részt vehessen a versenyszerű balatoni vitorláséletben. Így 2003 februárjában megkezdődhetett az újjáépítés. Pályázati úton a NAVALIA Hajóépítő és Szolgáltató Kft. műhelyében, Cittel Lajos hajóasztalos, hajóépítő mester munkájával és irányítása mellett születhetett újjá a közel hatvanéves Sirocco. 

sirocco.huA felújítási munkák megkezdésekor, a műanyag réteg lebontása során kiderült, hogy a hajó a vártnál rosszabb állapotban van. A legfontosabb elemek cserére szorultak. A tőkesúly egy részét is újra kellett önteni. A hajó fő tartó szerkezeti elemei, mint például a hajótest, mahagóniból készültek. A külső és belső járófelületek, a fedélzet és a kajüttető teakfa borítást kapott. Az egyes elemek cseréje ellenére fontos szempont volt az eredeti forma megőrzése.

A felújító mesterek szeme elött egy másik fontos szempont is lebegett, nevezetesen a hajó versenyképességének növelése. Ennek egyik eszköze a vitorlás tömegének csökkentése. Az eredeti méretek megtartása mellett, az új felszerelések - mint például a könnyű carbon árboc - kisebb súlya befolyásolta a hajó súlypontját. Ezért a vitorlás kiegyensúlyozása újabb feladatot jelentett a hajóépítők számára. A vitorlás kajütjét a Nemere II-höz hasonlóan alakították át, amely lényegében az eredeti formához való visszatérést jelentett.

A megújult Siroccot 2004 júniusában 11 fős legénysége és kormányosa bevitorlázta. 

A sirocco jellemző méretei:
Hajótesten mért hossz: 18,55 m   Nagyvitorla: 73 m2
Hajótest szélessége: 2,75 m   Fock: 37 m2
Oldalmagasság fenékről: 2,72 m   Viharfock 26 m2
Vízvonalhossz: 12,00 m   Genua: 53 m2
Tőkesúly: 4,8 t   Spinnaker I.: 140 m2
Tömeg: 9,3 t   Spinnaker II.: 230 m2
Motor: 30 LE   Spinnaker III.: 310 m2
Árboc: 21,7 m   Blister: 280 m2

sirocco.hu